معاون علمی و پژوهشی در نشست کارگروه ثبت مزارات مفاخر خبرداد:

ثبت مزارات مفاخر فرهنگی ایران در دستور کار انجمن قرار گرفته است

نشست کارگروه ثبت مزارات مفاخر در تالار آیینه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. در این نشست که با حضور کاوه خورابه معاون پژوهشی انجمن، علیرضا حبیبی معاون امور استان‌های انجمن، نادره جلالی مدیر پژوهش‌های راهبردی انجمن، سید محمد طباطبایی بهبهانی(منصور)، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و غلامرضا امیرخانی مشاور سازمان اسناد و کتابخانه […]

نشست کارگروه ثبت مزارات مفاخر در تالار آیینه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در این نشست که با حضور کاوه خورابه معاون پژوهشی انجمن، علیرضا حبیبی معاون امور استان‌های انجمن، نادره جلالی مدیر پژوهش‌های راهبردی انجمن، سید محمد طباطبایی بهبهانی(منصور)، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و غلامرضا امیرخانی مشاور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار گردید، درباره طرح ثبت مزارات مفاخر به‌ویژه مفاخری که مزارات آنان گمنام و یا در حال ویرانی است، بحث و تبادل نظر شد.
کاوه خورابه معاون علمی و پژوهشی انجمن در این جلسه طی سخنانی گفت: انجمن آثار ومفاخر فرهنگی با بیش از یکصد سال قدمت، در ساخت و مرمت آرامگاه مفاخر پیشگام بوده است و احداث آرامگاه مفاخری چون فردوسی،خیام، عطار، سعدی، حافظ و… را در کارنامه زرین خود دارد.
او افزود: در قلمرو ایران فرهنگی به‌ویژه عراق، ترکیه و آسیای مرکزی خصوصاً شهرهای سمرقند، بخارا، هرات و… ساخت آرامگاه و قبه و گنبد بر فراز قبور ائمه معصومین(ع)، سلاطین، سرداران، مشاهیر و مفاخر به منظور بزرگداشت و حفظ نام آنان در طول قرون متمادی از سنت‌های اصیل ایرانیان بوده است و نشان از اهمیت و عشق آنان نسبت به ایران و هویت و فرهنگ ایرانی دارد.
معاون پژوهشی انجمن در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از مزارات این مفاخر امروز به ‌صورت گمنام و پراکنده در کشور وجود دارد و غالباً در معرض ویرانی و نابودی است، رویکرد انجمن در حوزه مفاخر را رویکردی تمدنی دانست و اظهار کرد: انجمن در این راستا، طرح ثبت مزارات مفاخر را در دستور کار خود قرار داده است.
معاون علمی و پژوهشی انجمن این اقدام را، امری لازم و ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد با کمک دیگر نهادها و مراکر فرهنگی و پژوهشگران، این موضوع به‌طور جدی هر چه سریع‌تر به مرحله اجرا درآید.
سید محمد طباطبایی نیز ضمن قدردانی و خشنودی از اجرای این طرح توسط انجمن، تشکیل بانک اطلاعاتی و کتابخانه تخصصی مزارات مفاخر را برای انجام آن لازم دانست.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگرچه کتاب‌هایی مانند مقاصد السلطانیه، منظر الاولیاء، تذکره هزار مزار و یا دانشنامه‌هایی در این حوزه در برخی شهرهای کشور مانند کاشان نوشته شده و موجود است، اما بایستی با کندوکاوی بیشتر در متون، بر غنای بانک اطلاعاتی مزارات افزود.
مصحح کتاب المشیخه افزود: با همکاری پژوهشگران و دانشجویان در قالب پایان‌نامه نیز می‌توان به این کار سرعت بخشید.
غلامرضا امیرخانی نیز از اقدامات رؤسای پیشین انجمن درباره مقبره «حافظ ابرو» یاد کرد و گفت: در ثبت مزارات مفاخر بهتر است مزارات مفاخر گمنام در اولویت قرار بگیرد.
مشاور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران این طرح را یکی از فعالیت های ارزنده و ماندگار انجمن برشمرد.
علیرضا حبیبی نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: با استفاده از منابع اصیل و تحقیقات میدانی می‌توان به اطلاعات ارزنده و مفیدی درباره مزارات مفاخر دست یافت.
در ادامه نادره جلالی نیز اجرای این طرح را با توجه به اهداف و رسالت انجمن در حوزه مفاخر ضروری دانست و گفت: بررسی و شناخت مزارات از باب نحوه پراکندگی مزارها، علایق دینی هر منطقه، مردم‌شناسی، طبقه‌بندی میزان اهمیت شهرها در پرورش مفاخر و جغرافیای پراکندگی میراث معنوی ایران فرهنگی بسیار سودمند خواهد بود.

در پایان این نشست، افزودن بخش مزارات مفاخر به درگاه اینترنتی انجمن جهت غنای بیشتر آن به تصویب رسید و در دستور کار قرار گرفت.