نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
تاریخ ایجاد : شنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا رحیم ارباب با حضور جمع زیادی از علاقه مندان به حوزه اندیشه اسلامی، چهارشنبه سوم بهمن ماه ۱۳۹۷ در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ،دراین مراسم حسن بلخاری، […]
تاریخ ایجاد :
مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا رحیم ارباب با حضور جمع زیادی از علاقه مندان به حوزه اندیشه اسلامی، چهارشنبه سوم بهمن ماه ۱۳۹۷ در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ،دراین مراسم حسن بلخاری، رییس انجمن، منوچهر صدوقی سها، عضو شورای علمی انجمن، اکبر ثبوت، استاد و پژوهشگر فلسفه و تاریخ، احمد کتابی، استاد بازنشسته پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی و محمد حسین ریاحی، اصفهان پژوه، درباره شخصیت علمی و سلوک اجتماعی این فقیهِ فقید سخن گفتند.
حسن بلخاری درابتدای این نشست گفت: «شاگرد بلندمرتبۀ مرحوم میرزا جهانگیرخان قشقایی و استاد گرانقدر دکتر جلالالدین همایی یعنی مرحوم آیتالعظمی رحیم ارباب، متولد ۱۲۵۹ شمسی و متوفای ۱۹ آذرماه ۱۳۵۵ هجری شمسی بود وجه تسمیهاش به ارباب بدین دلیل بود که خاندانش در چرمهین (از توابع شهرستان لنجان استان اصفهان) دارای مکانت و ملکیت و شرافت بودند، گرچه خود، نام اول خویش یعنی رحیم را بیشتر دوست میداشت: روزی به دیدار حضرت آیتالله العظمی بروجردی میرود ساده و بیتکلف در بیرونی منزل ایشان مینشیند و میخواهد به حضرت آقا برسانند رحیم از اصفهان آمده شما را زیارت کند، آقای بروجردی میگویند هرچه سریعتر ایشان را راهنمایی کنید و سپس فرمودند: نگویید رحیم آمده، بگویید ارباب آمده و خطاب به مرحوم ارباب گفتند: شما ارباب هستید.» اودرادامه اضافه کرد: «حیات سراسر اخلاق و ورع و پارسایی و حکمت و معرفت او نیز نشان میدهد نام رحیم حقیقی و ارباب مجازی بوده است. جلالالدین همایی در ابتدای التفهیم، کتاب را با بیان عناوینی چون شیخ معظم، استاد مکرم، علامۀ العلماء، وحید عصر، قریع دهر، مصباح انوار الفقاهه و الدرایه، نبراس لوامعالحکمه و الهدایه، عالِم عامل، جامعالعلوم و الادب، قبلۀ اولیالالباب، مولانا و مقتدانا، به استاد خویش رحیم ارباب تقدیم نموده است و این حاکی از جایگاه رفیع علمی و اخلاقی این فقیه بزرگوار است.» بلخاری با اشاره وجوه برجسته شخصیتی مرحوم ارباب اضافه کرد: «تمامی کسانی که حضرت ایشان را می شناسند می دانند او جامعِ کامل فقاهت، اخلاق، حکمت و عرفان بود. سیر و سلوک حیاتش به کمال نشان می دهد به درک این حقیقت زرین و کیمیای برین رسیده بود که تعالی و کمال جان، در گرو اتحاد حقایق چهارگانه فوق است. او به یقین می دانست تا اخلاق به حکمت تعالی نیابد و تا حکمت به اخلاق خالص نگردد و تا شریعت به فقاهت، استوار نگردد، یقیننا حقیقت، مشهود و منظور جان سالک نگردد.» اودرپایان سخنان خود گفت: «داستانی در کتاب ارباب معرفت، اثر جناب محمد حسین ریاحی بیان شده که نشان می دهد مرحوم ارباب چگونه به بطن و باطن هدایت، بویژه هدایت جوانانی که جانی پاک دارند اما مدعی اند، آگاه بود و چه فروتنانه و مهربانانه، کلام و استدلال آنان را در فارسی خواندن نماز شنید و حتی در مواردی با آنان همنوا شد، اما سپس دقیق و آگاه و خردپسند روشن ساخت چرا نماز باید به عربی خوانده شود و نمی توان آن را به زبانی غیر عربی خواند. همان ادبیات متعالی و گرانقدری که امامان معصوم شیعه علیهم السلام مروج و بانی آن بودند.»
مجتهد به معنای واقعی کلمه اکبر ثبوت دومین سخنران این برنامه بود. اوگفت: «مرحوم ارباب اگرچه که فقیه بزرگی بود، اما استاد بزرگ ریاضیات هم بود. مرحوم استاد جلال الدین همایی خودشان به من فرمودندکه من جبر، مقابله، هندسه سطحی و استدلالی و فن استخراج تقویم را در محضر آقای ارباب فراگرفتم؛ به نظر من همین گواهی مرحوم همایی دراین مورد ودرباره تسلط آن مرحوم بر ریاضیات کافی است.» او درادامه اضافه کرد: «مرحوم ارباب حکیم بزرگی بود، البته در حکمت مقلد نبود که مجتهد بود، نه از ملاصدرا تقلید می کرد و نه مقلد ابن سینا و دیگران بود، درعین حال که به آنها حرمت می نهاد، نظر و رای خودرا درمسائل حکمی داشت والبته کتب حکما مثل آثار بوعلی و آحوند کاشی راهم تدریس می کرد.» ثبوت ادامه داد: «او همچنین فقیهی بسیار بزرگ ومجتهد به معنای واقعی بود، متاسفانه سال هاست که کلمه «مجتهد» از معنی واقعی خودش فاصله گرفته است. به قول مرحوم استاد شهید مرتضی مطهری، ما تعدادی «اخباری» می بینیم که با فکر اخباری، اجتهاد می کنند و نهایت کاری که انجام می دهند این است که مابین اقوال مختلف، یک قول را به عنوان فتوای خودشان اختیار و عرضه می کنند، اما مرحوم ارباب به هیچ روی اینگونه نبودند.» مولف کتاب آخوند خراسانی و شاگردانش، اضافه کرد: «مرحوم ارباب درعلم اصول هم مجتهد بودند، یعنی اکتفا به آنچه که از گذشته وجودداشت، نداشتند، بلکه یک شیوه تازه ای به عنوان روش بینابین اصولی و اخباری را انتخاب کردند و درفقه هم اکتفا به این نمی کردند که صرفا سخنان گذشتگان را تکرار کنند؛ در بسیاری موارد نو آوری هایی در نظریات آن مرحوم مشاهده می شود، به خصوص در مسئله ارث بردن زن از تمام ماترک که امروز ما بعد از سال های سال به این نظریه رسیده ایم، درحالی که آن مرحوم این نظریه را حدود ۸۰ سال پیش به صراحت اعلام کرده اند.» ثبوت درپایان سخنان خود گفت: «مرحوم ارباب، شجاعت غریبی دربیان آرای خودش داشت. یکبار خودشان می فرمودندکه تا آنجا که من به یاد دارم، قالب مراجع متاخر، معتقد به طهارت اهل کتاب بودند و از آنها نام میبرند؛ افرادی چون شیخ عبدالکریم حائری، سید ابولحسن اصفهانی، حاج آقا حسین بروجردی، سید محسن امین وتعداددیگری از مراجع تقلید، همه اینها معتقد به این مسئله بودند، ولی هیچکدام شجاعت این که تصریح به این قضیه کنند را نداشتند؛ اما مرحوم ارباب چنان شجاعتی داشت که به صراحت نظر خودرا درباره طهارت اهل کتاب بیان کرده بود.»
شاگردِ استادان بزرگ فقه و فلسفه درادامه این جلسه منوچهر صدوقی سها سخنرانی کرد. او درابتدای سخنان درباره جهانگیرخان قشقایی، استاد اصلی حاج آقا رحیم ارباب گفت: «از جهانگیر خان قشقایی مثل سایر حکما اثرمکتوبی موجود نیست، چند سال پیش مرحوم سیف ا… وحیدنیا چند صفحه از مرحوم وحید دستگردی را به بنده دادند که دربردارنده تقریرات درس منظومه جهانگیرخان به دستخط مرحوم دستگردی بود که خوشبختانه، به همت انتشارات مولی به چاپ رسیده است، جهانگیر خان درمقدمات این مطالب می گوید که اهل حکمت وطلاب آن باید خیلی در حفظ شریعت دقیق باشند، دلیل آن هم این است که اگر فرضا یک فقیهی مرتکب معصیت شود، هیچ کسی نمی گوید که فقهات او منجر به این مسئله شده که می گویند معصیتی انجام شده و مرتکب آن، فقه هم خوانده است، اما اگر طلبه و معلم حکمت باشد، می گوینداین ضلالت حکمت بوده که دراین فرد ظهور کرده است، چون شرافت ذاتی فقه برای آن ها مسلم است، اما اگر اهل حکمت این گونه باشند، آن را ناشی از ظهور فسق حکمت می دانند؛ البته این روزها به امثال ماهم چوب این مسئله می خورد.» اودرادامه سخنان خود گفت: «بنده هم مرحوم ارباب را زیارت کرده بودم وهم یکی از شاگردان مهم ایشان که مرحوم میرزا محمد ظاهری اردبیلی بود، یک بار هم در خاطرم هست که در گذشته دررادیو، سخنرانی از مرحوم استاد همایی پخش می کردند که به مناسبتی از اقای ارباب نام بردند و درهمان هنگام دررادیو گریستند.» صدوقی سها به ملاقات خود بامرحوم ارباب هم اشاره کرد و ادامه داد: «بنده به همراه آقای حسین آهی در اصفهان به زیارت مرحوم ارباب رفتیم؛ تا جایی که دریاد دارم منزلشان حوالی مسجد سید دراصفهان بود، منزل بزرگی بود؛ وارد شدیم ،ایشان کنار کرسی نشسته بودند و پولکی میل می کردند، عبا بر تن نداشتند و جلوس کرده بودند وبا هزار افسوس چشم جهان بینشان بسته شده بود {دراواخر عمر نابینا شده بودند}درهمین حال به یاد این بیت ضیاء العرفای رازی که از استادان ملاصدرا بود افتادم: زنهار ضیا علاج چشمت نکنی – اوضاع زمانه را ندیدن خوشتر.» مولف کتاب تاریخ حکما و عرفای متاخر بر ملاصدرا اضافه کرد: «سوالاتی از ایشان کردم؛ یکی از سال تولدشان بود، تردید دارم که ۱۳۹۷ یا ۱۳۹۹ قمری را گفتند؛ درباره درس آخوند کاشانی هم فرمودند که من ۱۲ سال خدمت جهانگیر خان قشقایی و آخوند کاشانی درس خواندم، بالاخص در خدمت آخوند کاشانی، شَوارقُ الالهام فی شَرح تَجریدِ را خواندم ودو دوره شرح منظومه سبزواری؛ درباره جهانگیر خان هم فرموند که شاگرد آقا محمد رضا قمشه ای و میرزا حسن نوری، فرزند ملاعلی نوری بود که او درحقیقت رییس حکمای متاخر ایران بوده است.»
فقیه با تقوا اما پس از سخنان صدوقی سها، احمد کتابی به بیان خاطراتی از مرحوم ارباب پرداخت و گفت: «در یکی از اعیاد مذهبی که احتمالا عید غدیر بوده است، مرحوم ارباب مجلسی داشتند که درآن اکثر علمای شهر به دیدن ایشان می آیند؛ به مناسبتی، فردی که درذی طلبگی بوده، بی اختیار بیان می کند که فلان فرد، تارک نماز است، مرحوم ارباب که معروف به حلم و بردباری بودند و حتی یکبار عصبانیت ازایشان دیده نشده بود، برافروخته می شوند وبا عتاب به او می گویند که مگر شما همه شبانه روز با آن فرد بوده اید که چنین حکمی می کنید؛ این حاکی از تقید فراوان آن مرحوم به رعایت تقوا بود.» اودرادامه به سلوک مرحوم ارباب درایام قحطی آذوقه در جنگ جهانی اول هم اشاره کرد و افزود: «در دوره قحطی در جنگ جهانی اول، تعداد زیادی از مردم متاسفانه در اثر گرسنگی از بین رفتند، دراصفهان هم شدت این قحطی بسیار بود و در معابر عمومی همه اموات روی زمین مانده بودند، مشهور است که حاج اقا رحیم ارباب درآن دوره، تمام دارایی خودرادراختیار قحطی زدگان قرار داده بودند؛ فقط چندکتاب را نگه داشته بودند و بعدها نقل می کردند که من گناه کردم و مقصرم و باید این چند کتاب راهم می فروختم و صرف قحطی زدگان می کردم.» کتابی درپایان تاکید کرد: «اززبان خود مرحوم ارباب نقل است که فرموده بودند من درتمام عمرم حتی یک کلمه غیبت نکرده ام؛ این چیز کوچکی نیست و بسیار مهم و باارزش است.»
حاج آقا رحیم ارباب و اتحاد مسلمانان سخنران پایانی این برنامه محمد حسین ریاحی مولف کتاب «ارباب معرفت» بود. او طی سخنانی گفت: «خواستگاه تربیتی مرحوم ارباب دراصفهان بوده، نقش اصفهان در بیان علوم و دانش های اسلامی و ایجاد مکاتب مختلف علمی بسیار مهم است، این شهر به نحوی مرکزیت علمی داشته و بسیاری از دانشمندان بزرگ ما دراینجا پرورش یافتند و شاگردان زیادی را هم به جامعه علمی ایران عرضه کردند.» او افزود: «مرحوم ارباب حاصل چنین مکتبی است؛ امروز در تخت فولاد اصفهان تعدادی زیادی از این دانشمندان مدفون اند و مزار خود آن مرحوم هم محلی برای انس اهل معرفت است.» اوتاکید کرد: «مرحوم ارباب تاکید براتحاد مسلمین داشتند و باعلمای بزرگ اهل سنت هم ارتباط داشتند وهمواره به دنبال رفع تفرقه درعالم اسلام بودند.»
درپایان این برنامه هم از کتاب «ارباب معرفت» تالیف محمد حسین ریاحی رونمایی و لوح تقدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به خانواده مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا رحیم ارباب(ره)، اهداشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.