نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
تاریخ ایجاد : چهارشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در روز سه شنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۳ نشستی با حضور مدیران و کارکنان برگزار کرد. در این نشست رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ضمن تقدیر و تشکر از کارکنان جهت فعالیتهای انجام شده در انجمن فرا رسیدن نوروز باستانی ۹۴ به […]
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در روز سه شنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۳ نشستی با حضور مدیران و کارکنان برگزار کرد.
در این نشست رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ضمن تقدیر و تشکر از کارکنان جهت فعالیتهای انجام شده در انجمن فرا رسیدن نوروز باستانی ۹۴ به آنان تبریک و تهنیت عرض نمودند.
وی گفت: در ایران سه جشن عمومی وجود داشته که مورد احترام مردم بوده است که شامل جشن نوروز، جشن سده و جشن مهرگان است. بعد از اسلام ایرانیان دو عید مهم قربان و فطر را قبول کردند و در بعضی اشعار عربی شاعر از ممدوح خویش سپاسگزاری میکند و برای عید فطر، قربان و یومالنوروز و المهرجانی دعا میکند و این معلوم میکند که مردم زمانی که عیدهای مذهبی را قبول کردند، عید ملی خود را فراموش نکردند.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: این مهرگان که در عربی به صورت مهرجان گفته میشود برای فقط عید به کار میرود. این کلمه از فارسی به عربی رفته است. جشن مهرگان عملاً در ۱۶ ماه مهر است زیرا در ایران قدیم روزها هم اسم داشته است و زمانی که نام روز با نام ماه برابر میشد جشن میگرفتند. مثلاً جشن شهریورگان، تیرگان و شانزدهم هر ماهی به نام مهر روز بود که در خود ماه مهر جشن مهرگان برگزار میشد.
«روز چو با ماه برابر شدی جشنی بودی و مکرر شدی»
و در ادبیات فارسی هم گاهی مهرگان را به معنای آغاز اعتدال خریفی میدانستند. خریف به معنای پاییز است. ما دو اعتدال داریم یکی اعتدال ربیعی که همان آغاز نوروز است و سعدی میگوید:
«بامدادان که تفاوت نکند لیل و نهار خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار»
یعنی در آن زمان روز و شب از نظر زمانی با هم برابری میکنند و به این اعتدال ربیعی گفته میشود و در بهار پیش میآید.
اعتدال دیگر اعتدال خریفی است که در اول پاییز است و در آن زمان نیز زمان شب و روز برابر میشود. البته فضیلت نوروز بیش از فضیلت خریفی است زیرا نوروز زنده شدن طبیعت و آغاز شگفتن گلها و گیاهان است.
«نوروز به از مهرگان اگرچه هر دو دو زمانند اعتدالی»
دکتر محقق ادامه داد: این نوروز از ایران به مصر رفته است. در مصر هم جشن نوروز میگرفتند و در کتابهای که درباره تاریخ مصر است آمده است. در ایران ایام نوروز کودکان جشن میگیرند و شخصی به نام حاجی فیروز وجود دارد. در مصر هم چنین چیزی وجود داشته است و یک نفر را سوار بر خر یا الاغی میکردند و او را امیرالنوروز مینامیدند. این امیرالنوروز در این ایام منالباب شوخی دستوراتی را میداد که کودکان به آن عمل میکردند برای مثال میخواست کلاه شخصی را از سرش بردارند و یا آب روی شخص بریزند و از این جهت عیان و اشراف در ایام از خانه خود بیرون نمیآمدند چون ممکن بود امیرالنوروز دستور دهد روی آنها آب بریزند و کودکان که او را امیر میدانستند این کار را عملی میکردند. کلمه امیرالنوروز در شعر حافظ دیده میشود:
سخن در پرده میگویم، چو گل از غنچه بیرون آی که بیش از پنج روزی نیست حکم میر نوروزی
رئیس انجمن گفت: جشن سده در دهم بهمنماه است، بعضی میگویند این جشن به جهت آن است که ۵۰ روز و ۵۰ شب به عید مانده است و این در حقیقت طلایه نوروز است.
بر لشکر زمستان نوروز نامدار کرده ست رای تاختن وقصد کارزار
و اینک بیامده ست به پنجاه روز پیش جشن سده طلایه ٔ نوروز نامدار
وی گفت: در نوروز نو شدن سال تنها ظاهر قضیه است، باطن قضیه آن است که انسان هم بایستی خود را نو کند و نباید راکد بماند، انسان باید خود و ایمانش را تجدید کند.
دکتر مهدی محقق گفت: در حقیقت این دید و بازدید در عید هم جنبه اسلامی دارد و هم جنبه ایرانی. از آن جهت جنبه اسلامی دارد که در دین ما صله رحم بسیار تأکید شده است و صله رحم عمر را زیاد میکند. این فرصتی میشود که انسان به دیدن اقوام و خویشان برود و تجدید خاطره شود و این چه از نظر ملی و چه از نظر مذهبی رسم فرخنده و خوبی است، خصوصاً که انسان کوشش کند که اگر کینه و دشمنی نسبت به دیگران دارد آن را از دل پاک کند و این نتیجه نوروز و نو شدن است. نوروز یعنی کهنه را کنار بگذار و در وجود خویش تجدید حیات کن.
وی ادامه داد: فرق انسان با حیوان در چیست؟ اگر تنها خوردن، خوابیدن و تولید مثل باشد که خر و اسب هم چنین کاری میکنند. پس معلوم میشود که انسان یک جوهره لطیفی درون خویش دارد که در حیوانات نیست. انسان دارای شعور و عقل است و حتی در تعریف انسان میگویند: الانسان حیوان الناطق . ناطق به معنی اندیشمند است زیرا سخن را که طوطی هم میگوید ولی سخن واقعی آن چیزی است که انسان در دل دارد و این مزیت فقط متعلق به انسان است. این انسان است که میتواند در وجود خودش تجدید نظر کند، میتواند اخلاق رذیله را از خود دور کند و اخلاق حمیده را به خود نزدیک کند.
دکتر محقق گفت: نوروز یعنی تجدید حیات معنوی و انسانی که مخصوص انسان است.
وی در پایان با آرزوی سلامتی برای همه، خصوصاً همکاران انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و خانوادههای آنان سالی خوش و فرخنده را از درگاه ایزدی مسئلت کرد.
همچنین قائم مقام انجمن به شرح مختصری از فعالیتهای انجمن در سال جاری پرداختند و ضمن تقدیر از کارکنان جهت برگزاری مراسمهای بزرگداشت، چاپ کتابهای زندگینامه، فصلنامه و انتشار کتابهای انجمن، با آرزوی سلامتی و موفقیت برای همکاران این عید نوروز را تبریک گفتند.
در پایان این مراسم با هدایایی از کارکنان تقدیر به عمل آمد و هر یک از کارکنان به بیان نظرات خود پرداختند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.