از سوی انتشارات زرین اندیشمند منتشر شد

کتاب «واژگان و اصطلاحات معماری قرآن» با مقدمه دکتر حسن بلخاری

کتاب «واژگان و اصطلاحات معماری قرآن» نوشته علی مختاریان همراه با مقدمه ای به قلم دکتر حسن بلخاری ‏رئیس ا نجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.‏ در مقدمه حسن بلخاری براین کتاب آمده است : « قرآن خود را کتاب مبین خوانده است: «وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا ‏یَنْبَغِی لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ وَقُرْآنٌ […]


کتاب «واژگان و اصطلاحات معماری قرآن» نوشته علی مختاریان همراه با مقدمه ای به قلم دکتر حسن بلخاری ‏رئیس ا نجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.‏
در مقدمه حسن بلخاری براین کتاب آمده است : « قرآن خود را کتاب مبین خوانده است: «وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا ‏یَنْبَغِی لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِینٌ. و [ما] به او شعر نیاموختیم و در خور وى نیست. این [سخن] جز اندرز و ‏قرآنى روشن نیست» و نیز: «طس تِلْکَ آیَاتُ الْقُرْآنِ وَکِتَابٍ مُبِینٍ. طاسین این است آیات قرآن و [آیات] کتابى ‏روشنگر» .‏
یعنی این کتاب در ذات خود حامل هیچ پرده و حجابی نیست. آنانی که با قلبی پاک و اندیشه‌ای محققانه و ‏پرسشگر رو به سوی این کتاب می‌آورند، به دلیل آن‌که کتابی مبین است و آشکار، پاسخ سؤالشان را به ‏سخاوت خواهد داد و نیز خود را بیانی برای مردم و موعظه‌ای برای متقین نامیده است: «هَذَا بَیَانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدًى وَ ‏مَوْعِظَهٌ لِلْمُتَّقِینَ. این [قرآن] براى مردم بیانى و براى پرهیزگاران رهنمود و اندرزى است». از دیگر سو، این ‏کتاب مقدس تأکید دارد جامع حقایق است یعنی هر آن‌چه را که بشر بتواند در باب آن اندیشه نموده از آن ‏پرسش نماید و نیز هر آن‌چه مورد تحقیق و تتبعش باشد در قرآن یافت خواهد کرد و پاسخ خواهد گرفت. از ‏این جامعیت حقایق خود چنین روایت می‌کند:‏
‏«وَمَا مِنْ غَائِبَهٍ فِی السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ. و هیچ پنهانى در آسمان و زمین نیست مگر اینکه در کتابى ‏روشن [درج] است». ‏
‏«وَلَا أَصْغَرَ مِنْ ذَلِکَ وَلَا أَکْبَرَ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ. و نه کوچک‌تر و نه بزرگ‌تر از آن چیزى نیست مگر اینکه در ‏کتابى روشن [درج شده] است». ‏
‏«وَلَا حَبَّهٍ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ. و هیچ دانه‏‌اى در تاریکی‌هاى زمین و هیچ‌تر و ‏خشکى نیست مگر اینکه در کتابى روشن [ثبت] است». ‏
بیانی روشن و آشکار ‏
بنابراین از یک سو قرآن کتابی مجمل و مکنون نیست بل بیانی روشن و آشکار است و از دیگر سو هیچ ذره‌ای ‏در تمامی عالم نیست که حدیثش در این مصحف نباشد.‏
بر دو معنای عظیم فوق، تحدی این کتاب را نیز باید افزود. کتابی که با قدرت مدعیان منکرش را به مبارزه‌ای ‏کلامی فرا می‌خواند که اگر در وحیانیت و جلالتش تردید دارند سوره یا آیه‌ای هم‌چون آن بیاورند: «وَإِنْ کُنْتُمْ ‏فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ. و اگر در آنچه ‏بر بنده خود نازل کرده‏‌ایم شک دارید پس اگر راست مى‌گویید سوره‏‌اى مانند آن بیاورید و گواهان خود را غیر ‏خدا فرا خوانید» و البته این مدعیان هرگز نخواهند توانست مثل کلام خدا کلامی بیاورند: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ ‏تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَهُ أُعِدَّتْ لِلْکَافِرِینَ. پس اگر نکردید و هرگز نمى‌توانید کرد از آن ‏آتشى که سوختش مردمان و سنگ‌ها هستند و براى کافران آماده شده بپرهیزید». ‏
بنابراین با متنی مواجهیم که از یک سو کلام خداوند است و از طریق وحی بر پیامبر اسلام نازل شده و از دیگر ‏سو جامع حقایق و معارف است.‏
می‌دانیم که ظرف ۱۴۰۰ سال گذشته قرآن منبع لایزال تمامی معارف و علوم اسلامی بوده. نه تنها در حوزه فقه و ‏آیات‌الاحکامش و نیز در باب الهیات و حوزه وسیع و گسترده کلامی‌اش، بلکه در عرصه حکمت و برهان و ‏عرفان نیز سنگ بنای مطلق و کامل علوم اسلامی بوده است.‏
هنر و معماری در قرآن ‏
اما سؤال این است آیا این کتاب آسمانی در باب هنرو صناعت و معماری نیز مطالبی دارد؟ بنابه ادلِّه‌ای که بیان ‏کردیم و بر این اساس که قرآن کتابی جامع است قطعاً در این باب نکاتی گرانقدر دارد. مگر در باب مساجد و ‏معمارانش چنین سخن نگفته: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاهَ وَآتَى الزَّکَاهَ وَلَمْ ‏یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ. مساجد خدا را تنها کسانى آباد می‌کنند که به خدا و روز ‏بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏‌اند پس امید است که اینان از ‏راه‏یافتگان باشند» و معماران بیوت الهی را مؤمنان به خدا و روز قیامت و برپادارندگان نماز و پرداخت‌کنندگان ‏زکات نخوانده و بدین صورت معماری را ارج و مکانتی معنوی نبخشیده؟ مگر رسماً صناعت کشتی توسط نوح ‏را تحت نظارت خویش و به وحی خویش تعلیم نداده: «وَاصْنَعِ الْفُلْکَ بِأَعْیُنِنَا وَوَحْیِنَا وَلَا تُخَاطِبْنِی فِی الَّذِینَ ظَلَمُوا ‏إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ. و زیر نظر ما و [به] وحى ما کشتى را بساز و در باره کسانى که ستم کرده‏‌اند با من سخن مگوى ‏چرا که آنان غرق شدنى‏‌اند» و داود را علم صناعت زره نیاموخته: «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَهَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ ‏بَأْسِکُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شَاکِرُونَ. و به [داوود] فن زره [سازى] آموختیم تا شما را از [خطرات] جنگتان حفظ کند پس ‏آیا شما سپاسگزارید» و مگر در تأثیرات بنا و معماری بر جسم و جان با تأکید بر عواملی هم‌چون نور و هوا، ‏ابدان یاران کهف را سیصد سال مصون از تلاشی و فساد قرار نداد: «وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَتْ تَزَاوَرُ عَنْ کَهْفِهِمْ ‏ذَاتَ الْیَمِینِ وَإِذَا غَرَبَتْ تَقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِی فَجْوَهٍ مِنْهُ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ مَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَنْ ‏یُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ وَلِیًّا مُرْشِدًا. و آفتاب را می‌بینی که چون برمى‌آید از غارشان به سمت راست مایل است و چون ‏فرو مى‌شود از سمت چپ دامن برمى‏چیند در حالى که آنان در جایى فراخ از آن [غار قرار گرفته] اند این از ‏نشانه‌هاى [قدرت] خداست‏. خدا هر که را راهنمایى کند او راه‏یافته است و هر که را بى‌راه گذارد هرگز براى او ‏یارى راهبر نخواهى یافت». از این‌گونه معانی در قرآن بسیار است. متتبعان و کاوشکرانی محقق و اندیشمند ‏می‌خواهد که ورود به این دریا کنند و صید معانی.‏
محقق گرانمایه جناب آقای علی مختاریان در کتاب ارجمندی که پیش روی شماست با زحمت گرانقدر ‏خویش واژگان و اصطلاحات معماری در قرآن را مورد تحقیق و پژوهش قرار داده‌اند و از این رو که کاملاً ‏آشنای با فضای معماری هستند برای نخستین بار دانشنامه‌ای در باب اصطلاحات معماری در قرآن ارائه کرده‌اند. ‏خداوند ایشان را مشمول رحمت خاصه خویش قرار داده و این اثر را برای استفاده علاقمندان به این حوزه مفید و ‏مؤثر بگرداند. ان‌شاالله.»‏
کتاب «واژگان و اصطلاحات معماری قرآن» با قیمت ۵۸۰۰۰ تومان از سوی انتشارات زرین اندیشمند به علاقه ‏مندان حوزه علوم قرآنی و معماری عرضه شده است.‏