نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
تاریخ ایجاد : دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ۲۴ اثر نقاشی از آثار ناصر اویسی همراه با ارائه کتاب آثار این هنرمند با همکاری گالری آرت سنتر، عصر شنبه ۲۷ خردادماه ۱۳۹۶ با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد. بنا به گزارش روابط عمومی موزه […]
۲۴ اثر نقاشی از آثار ناصر اویسی همراه با ارائه کتاب آثار این هنرمند با همکاری گالری آرت سنتر، عصر شنبه ۲۷ خردادماه ۱۳۹۶ با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد.
بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ در ابتدای این مراسم علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: ما تلاش کردیم که در شرایط مناسب و در یک دوره دو ماهه بخش وسیعی از موزه را به نمایش آثار این هنرمند اختصاص دهیم اما به دلیل این که برنامه نمایشگاههای موزه تا سال ۹۸ تعیین شده است، این امکان عملا وجود نداشت. زارع ادامه داد: بنا بر خواسته مدیران آرت سنتر این نمایشگاه همزمان با آخرین روزهای نمایش آثار گنجینه اتفاق افتاد تا علاقهمندان بتوانند همزمان با تماشای آثار ناصر اویسی از آثار هنرمندان شهیر تاریخ هنر نیز دیدن کنند و خوشبختانه این امر امروز و با حضور شما میسر شد. وحید ملک مدیر آرت سنتر با تجلیل از۶۰ سال هنرمندی ناصر اویسی گفت: بیش از هر چیزی جای ناصر اویسی پیش ما خالی است.امروز درواقع سالروز شصتمین سال فعالیت هنری این هنرمند است. مدیر آرت سنتر در ادامه گفت: بارها و در پایتختهای مهم جهان کلید طلایی شهرهای بسیاری به ناصر اویسی اهدا شده است. ایشان جوایز ارزنده بسیاری را از آن خود کرده و همراه با هنرمندانی چون سالوادر دالی و مارک شاگال آثارش به نمایش در آمده است. وحید ملک افزود: امروز بعد از نیم قرن آثار ناصر اویسی در کنار آثار هنرمندان بزرگ جهان در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در آمده است و ما از این بابت خوشحالیم. جواد مجابی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر نیز در این مراسم گفت: آثار ناصر اویسی ۶۰ سال است که دایم به نمایش درآمده است. او در ۲۳ سالگی تصویری امپرسیونیستی از البرسکی کشید که جایزهای هم نصیب او کرد. سال بعد او همراه با ۳۲ نقاش در انجمن ایران و آمریکا اثری را ارائه کرد که منتقدان آن را پیروی از ونگوگ قلمداد کردند که جایزه آن نمایشگاه را از آن خود کرد. اما او در سال ۱۳۳۶با آثار متنوعش در انجمن دوستداران هواپیمائی شیوهای را آغاز کرد که راه و رسم همیشگیاش شد و آن هم نو کردن مینیاتور بود و با حضور در بی ینال دوم و سوم نقاشی و به واسطه جایزهای که گرفت در گزینش شیوهاش استوارتر عمل کرد. این شاعر و نویسنده گفت: توجه او به مینیاتور ایران به عنوان میراث ملی موجب شد او با ساده کردن خطوط و اختصار رنگ فضای سنتی نگارگری ایران را به زمان حاضر و خیالهای رنگینش پیوند بزند. او در اوایل بیشتر از نقاشی زند و قاجار الهام میگرفت. او به تدریج به دستاوردهای قرون پیشین توجه کرد و نقاشیهای سلجوقی و کتیبههای و مجموعههای هنری قرن هفتم به بعد را بررسی کرد و مورد استفاده قرار داد. در واقع آثار هخامنشی و ساسانی غالب تابلوهای او را شکل دادند.
مجابی گفت: اویسی با این که حقوق خوانده بود اما همواره دلش با شعر بود و خواندن شعر استادان شعر به تدریج نقاشی شعر گونه را در آن بیدار کرد به گونهای که میتوان او را نقاش شاعرانگیها دانست و بینش شاعرانه در تابلوهایش به ظرافت کالبدی تجسم یافته است. این پژوهشگر در پایان گفت: نگاه پرشور و سالم اویسی به جهان آدمیان، آثار او را آکنده از زیبایی کرده است. اویسی وقتی بیشتر با تاریخ و فرهنگ و هنر ایران آشنا شد، هرجا که سفر کرد وطنش را با قلبش و در قلم مو و رنگدانش به همراه برد. همزمان با این نمایشگاه، کتابی که شامل بیش از ۱۰۰ اثر از این هنرمند است به چاپ رسیده است. آثار این هنرمند در کنار نمایشگاه آثار منتخب ایرانی و خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در آمده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.