بزرگداشت آیت الله شهید دکتر بهشتی

تاریخ ایجاد : دوشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۴ حریت و شجاعت ، شهید بهشتی را از دیگران متمایز می‌کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در مراسم بزرگداشت آیت الله شهید دکتر بهشتی که به مناسبت هفتم تیر سالروز شهادت او و ۷۲ تن از یاران انقلاب در کانون توحید تهران برگزار شد به ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های […]

تاریخ ایجاد :

دوشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۴

marasem-shahid-beheshtiحریت و شجاعت ، شهید بهشتی را از دیگران متمایز می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در مراسم بزرگداشت آیت الله شهید دکتر بهشتی که به مناسبت هفتم تیر سالروز شهادت او و ۷۲ تن از یاران انقلاب در کانون توحید تهران برگزار شد به ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های شهید بهشتی پرداخت و اظهار کرد: سالگرد شهدای هفتم تیر و شهید بهشتی از آن جهت حائز اهمیت است که فرصتی پدید می‌آید تا بار دیگر به افکار و اندیشه‌های این بزرگوار پرداخته شده و از فراموشی و نسیان آن اهداف و برنامه‌ها جلوگیری کرد. می‌خواهیم به آن بزرگوار بگوییم که بعد از گذشت ۳۵ سال همچنان بر آن عهد و پیمان وفاداریم و بر روی آنها استقامت و پایداری خواهیم کرد.وی افزود: آنچه شهید بهشتی را با دیگران متمایز کرده، مسئله حریت و شجاعت او است‌.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران، سروش محلاتی با بیان اینکه حریت و شجاعت را باید از دو زاویه مورد بررسی قرار داد، افزود:‌ یک جنبه حریت به معنای عام آن است که برای هر انسانی کمال و فضیلت تلقی می‌شود و دیگری حریت به معنای خاص که برای یک عالم دینی، روحانی و مبلغ دین لازم است که می‌توان آن را حریت صنفی و حرفه‌ای نامید.

وی با اشاره به اهمیت جنبه دوم حریت؛ حریت صنفی در تبلیغ را یکی از ضروری ترین مباحث دانست و افزود: اکنون بیش از هر زمان دیگری خلأ حریت شهید بهشتی را در این صنف مشاهده می‌کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیاتی از سوره احزاب اضافه کرد: وظایف و رسالت انبیا در این سوره آمده و شرایط لازم برای آن بیان شده است و نتیجه این رسالت تابع برخورداری از این شرایط است. شاخص‌های حریت که از این آیه استنباط می شود در زندگی شهید بهشتی به شکل عینی مشاهده می‌شود.

سروش محلاتی با بیان اینکه در فرهنگ قرآن مساله تبلیغ اساسی ترین وظیفه انبیا محسوب می‌شود، عنوان کرد: موضوع تبلیغ مساله مهمی است که بر عهده انبیای الهی گذاشته شده است و تنزل و ترقی از تبلیغ مورد قبول خداوند نیست. شیخ‌الطایفه فرمود که تبلیغ نکردن یعنی حقیقت دین را نرساندن که کتمان دین محسوب می‌شود. خداوند از انبیا تعهد گرفته است که مبادا حقیقت دین را کتمان کنند. حقیقت دین باید به مردم رسانده شود و هیچ پیامبر و غیرپیامبری حق کتمان این حقیقت را ندارد. در صورت کتمان این حقیقت آیه‌ای با لحن تند و شدید آنان را مورد خطاب قرار می‌دهد. سروش محلاتی با بیان اینکه مبلغ پیام خود را به مردم نمی‌رساند بلکه پیام خدا را باید به مردم برساند، اضافه کرد: در اینجا شخص مطرح نیست و اگر کسی در جایگاه تبلیغ قرار می‌گیرد باید پیام خدا یا رسالات‌الله را به مردم برساند. آنجا که پیامبر اکرم وارد شده و حضرت علی(ع) را معرفی می‌کند نیز رسالات الله را بجا می‌آورد. درحقیقت مبلغ، مبلغ رسالات الله است. وی به ماهیت تبلیغ از نگاه شهید بهشتی پرداخت و ادامه داد: بزرگترین تفاوت آیت‌الله بهشتی با دیگران این بود که نازلترین و کم اثرترین نوع تبلیغ را تبلیغ با استفاده از زبان و گفتار می‌دانست و معتقد بود عالم دین باید نمونه عملی از اسلام را در زندگی خود نشان بدهد. نه اینکه صرفاً متمرکز بر تبلیغ زبانی شود.

سروش محلاتی با طرح این پرسش که چرا با وجود این همه تبلیغ در رسانه و وجود شبکه‌های مختلف و تریبون‌ها باز هم در این عرصه موفقیت لازم را نداریم؟ گفت: شهید بهشتی می‌گوید ما انتظار بیش از حد از حرف داریم‌. ایشان همان زمان خودشان نیز این نوع تبلیغ را آفت دین می‌دانستند و می‌گفتندکه یکی از آفت‌های زندگی ما رواج بازار دعوت زبانی و قلمی و کسادی بازار دعوت عملی است‌. وی با بیان اینکه تبلیغ زبانی که مردم را در این شبکه و آن شبکه بمباران می‌کند، خود نوعی ضدتبلیغ است، گفت: باید همه رفتارها حالت عملی به خود بگیرد.