نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
تاریخ ایجاد : سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ این مراسم همراه با رونمایی از کتاب جلد اول درسگفتارهای سال ۶۳ فردید با عنوان «غرب و غربزدگی» برگزار شد. بنیاد حکمی فلسفی دکتر فردید، مرکز مطالعات فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای اندیشه در تاریخ ۲۴ مردادماه ۱۳۹۵ به مناسبت بیست و دومین سالگرد […]
این مراسم همراه با رونمایی از کتاب جلد اول درسگفتارهای سال ۶۳ فردید با عنوان «غرب و غربزدگی» برگزار شد.
بنیاد حکمی فلسفی دکتر فردید، مرکز مطالعات فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای اندیشه در تاریخ ۲۴ مردادماه ۱۳۹۵ به مناسبت بیست و دومین سالگرد درگذشت این عالم فرهیخته این نشست را برگزار کردند.
جلسه با حضور اساتید محترم دانشگاه و چند تن از مقامات برجسته کشور با تلاوتی از آیات قرآن کریم و اجرای سرود جمهوری اسلامی توسط مدعوین شروع شد.
آثاری که از سید احمد فردید باقیمانده است:
بهروز فرنو، عضو هیئت مدیره بنیاد حکمی- فلسفی فردید در مورد آثاری که از سید احمد فردید باقیمانده گفت: یادداشتها و آثاری که از مرحوم فردید باقیمانده شامل دو بخش میشود؛ یک قسمت حواشی و یادداشتهایی است که استاد بر فرهنگهای مختلف باقی گذاشتهاند و از این طریق در خصوص اتیمولوژی کلمات کار کردهاند و قسمت دیگر درس گفتارهای استاد است که در جلسات و دورههای مختلف با استفاده از همان اتیمولوژیهای کلمات، مباحث حکمی خود را تفصیل دادهاند و مطلب بر روی نوار ضبط شده و از ایشان باقیمانده است.
در وهله اول در بنیاد سعی شده بود که کار روی فرهنگ اتیمولوژیک استاد متمرکز شود. اما بعد بحثی که در هیأت علمی شد ما را به اینجا رساند که کار اتیمولوژی بدون مباحث حکمی ایشان، جایگاه و اهمیت خود را نزد مخاطبان پیدا نمیکند، لذا هیئت علمی ما را موظف به پیادهسازی و آمادهسازی درس گفتارهای استاد کردند.
پیادهسازی نوارها و آمادهسازی درس گفتارها مستلزم دقت زیاد بود، چون اصطلاحاتی که استاد به کار برده بودند اعم از اصطلاحات روز به زبانهای آلمانی و فرانسه و… و همینطور اصطلاحات حکمت قدیم به فارسی و عربی، از کتب مختلف عرفان و تصوف و کلام و اصطلاحات دیگر زبانهای قدیم همچون سنسکریت، لاتین و یونانی، ما را مکلف میکرد که در مورد ضبط کلمات دقت کنیم و در حد بضاعت در زیرنویسها و یادداشتها، اصطلاحات را توضیح دهیم.
قائممقام اجرایی بنیاد حکمی- فلسفی فردید گفت: الآن جلد اول از مجموعه غرب و غربزدگی منتشر شده است و کل این مجموعه تا جلسه سی و هشتم در دو مجلد بعدی در دست آمادهسازی است. این مجموعه گفتارهای سال ۶۳ استاد فردید است که به صورت فایلهای تصویری ۴۵ دقیقهای ضبط شده بود.
دو جلد دیگر از این مجموعه باقیمانده است که تا سال آتی آماده میشود. همچنین ما قصد داریم اهم قسمتهای این مجموعه تصویری را هم با این کتاب منتشر بکنیم.
سپس آقای محمد رجبیدوانی از شاگردان دکتر فردید، سخنران این جلسه شرحی از خصوصیات اخلاقی و کلاسهای آقای دکتر فردید را برای مدعوین بیان کرد. و اینکه میراث استاد فردید این است که ایشان شیوه سنتی را در ریشهیابی لغات تغییر داد و از آنجایی که زبانهای فرانسه، عربی، لاتین، یونانی، پهلوی، اوستایی و سنسکریت را بخوبی میدانسته بنابراین ریشه لغات را در همۀ زبانها بررسی میکرد و برای لغات بهترین ریشه را با توجه به زبانهای کهن معرفی مینمود. هر کس که بخواهد مطالب و گفتههای دکتر فردید را بداند باید اول آثار مارتین هایدِگِر (Martin Heidegger)، که یکی از معروفترین فیلسوفان قرن بیستم در آلمان بود، خوانده و اشراف داشته باشد. دکتر فردید زبان را روی دیگر تفکر میدانست و میفرمود اصیلترین زبانی که میدانم زبان کلامالله قرآن مجید است.
سپس استادان فلسفه: استاد پرویز ضیاء شهابی و استاد منوچهر صدوقیسها کتاب «غرب و غربزدگی» دکتر فردید را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
و آقای دکتر رضا داوریاردکانی رئیس محترم فرهنگستان علوم درباره آقای دکتر فردید بیاناتی را ایراد نمودند:
ایشان با اشاره به آشنایی بیش از ۴ دهه با مرحوم فردید، توضیح داد: من از سال ۳۶ شمسی دکتر فردید را شناختم، یک روز مرحوم دکتر مهدوی سر کلاس ما آمدند و ایشان را برای سخنرانی معرفی کردند. بسیاری از مباحث و کلمات فردید را ما نمیفهمیدیم با اینکه من بعدها تحت تأثیر او قرار گرفتم اما از آن کلاس ۴۵ نفره هیچکس به دکتر فردید توجه نکرد. چند هفته نیز وی به ما درس داد اما در دورههای بعدی هم کسی به او توجه نکرد. البته این عجیب نیست کسانی که خلاف عادت حرف میزدند را ما نمیپسندیدیم چرا که ما عادت را دوست داریم.
این فیلسوف معاصر درباره مرحوم فردید توضیح داد: خیلیها در خارج از ایران دکتر فردید را تنها فیلسوف معاصر ایران میدانند البته این ربطی به فلاسفه اسلامی ندارد. من ارسطویی و کانتی نیستم اما عظمتی برای ارسطو قائل هستم که برای کمتر کسی قائل هستم. ارسطو شدن شوخی نیست باید با درک فلسفی کتاب مابعدالطبیعه و اخلاق او را بخوانیم و بشناسیم. بنابراین من نمیگویم که با جزء جزء مباحثش موافق هستم ارسطو استاد آغازگر است اگر این را نمیپسندیم و دوست نداریم حرف دیگری است.
داوریاردکانی با بیان اینکه مرحوم فردید با این دنیا خیلی سازگار نبود، وی با دنیا احساس غربت میکرد و این نشانه منفی نیست بلکه نشانه درک دیگری است. دکتر فردید فرد سیاسی نبود و کاری با سیاست نداشت. اما به هر حال سیاست چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. برای ما و دوستانم نگاه فردید و پرسش تازه او مهم بود اینکه فلسفه را نقد میکرد و از شعر و ماهیت آن میگفت. فردید صاحب نظر بود میپرسید و میفهمید و به دشواری میفهماند.
در پایان این مراسم رونمایی از جلد نخست درسگفتارهای فردید «غرب و غربزدگی»، با حضور اساتید حاضر در مراسم انجام شد.
معرفی کتاب « غرب و غربزدگی»
جلد اول از دوره سه جلدی کتاب «غرب و غربزدگی» شامل مجموعه درسگفتارهای سال ۱۳۶۳ متفکر فقید، سیّداحمد فردید منتشر شد.
این کتاب که به مناسبت بیست و دومین سالروز درگذشت استاد به چاپ رسیده است، فهرست فصلها به شرح زیر است:
– یادداشت بنیاد
– جلسه اول: معنای غربزدگی
– جلسه دوم: رقم فیض
– جلسه سوم: علمالأسماء یا علمالحقایق
– جلسه چهارم: موضوعیت نفسانی در عصر جدید
– جلسه پنجم: کلمات تامات
– جلسه ششم: مرگآگاهی
– جلسه هفتم: غیب هویت، دادار وجود
– جلسه هشتم: عصر انوار یا روزگار قارعه
– جلسه نهم: فرو بستگی ساحت قدس و انکشاف
جلسه دهم: طاغوت مضاعف
– جلسه یازدهم: الحاد در اسماء
– جلسه دوازدهم: جبر و اختیار در آینه وحدت و کثرت
– اعلام و اصطلاحات
جلد اوّل این کتاب در ۲۸۶ صفحه به همت انتشارات فرنو که شامل درس گفتارهای دکتر سیّد احمد فردید در سال ۱۳۶۳ (جلسات ۱ تا ۱۲) و به اهتمام بنیاد حکمی و فلسفی دکتر فردید با شمارگان ۲۴۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.